COMPENSATION FOR REPUTATION VIOLATION

IN POLAND

(selected cases for research on amount and type of compensation awarded in civil cases

International Press Institute

involving the media)

compiled by Dominika Bychawska-Siniarska,
human rights lawyer at the Warsaw-basedd Helsinki Foundation for Human Rights.

Case description

Court and date of
judgment

Amount of compensation

2012

In June 2011 Super Express published
three articles concerning the mental
health of Jarostaw Kaczynski, leader
of the opposition party at that time.
The articles were suggesting his
mental incapacity.

The courts of 1 and Il instance found a
violation of personal goods protection
- reputation

Appellate Court in
Warsaw

11 October 2012
Case file | ACa 323/12

The court did not order any
compensation, just the
obligation to publish a public
apology. The court took into
account the principle of
proportionality and did not
order compensation.

On 23 March 2006 Super Express
published an article about the mother
of A.M. and B.M., who had allegedly
ordered the murder of her husband.
The mother committed suicide in
detention.

A.M. and B.M. opened civil
proceedings for reputation of her
mother by the article and
accompanying pictures.

Regional Court in
Warsaw

5 November 20122
Case file 1 C 14/12

The court ordered the
newspaper to pay 120.000 PLN
compensation for each of the
claimant (approx. 40.000 EUR).

A local politician, D.K., lodged a civil
complaint for civil reputation damages
against a local newspaper editor in
chief. In April and June 2010 the
newspaper published an article
illustrated by pictures of D.K. The
articles informed about a criminal case
conducted against the politician

Appellate Court in
Warsaw

12 January 20123
Case file ACa 961/11

The court ordered the
publication of a public apology
in two subsequent edition of the
weekly.

The court ordered a
compensation of 5.000 PLN
(approx. 1.200 EUR)

1 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/154500000000503 | ACa 000323 2012 Uz 2012-10-

11 001

2 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/154505000000303 | C 000014 2012 Uz 2012-11-

05 001

3 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/154500000003003 VI ACa 000961 2011 Uz 2012-

01-12 001

1



https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000000503_I_ACa_000323_2012_Uz_2012-10-11_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000000503_I_ACa_000323_2012_Uz_2012-10-11_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154505000000303_I_C_000014_2012_Uz_2012-11-05_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154505000000303_I_C_000014_2012_Uz_2012-11-05_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_000961_2011_Uz_2012-01-12_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_000961_2011_Uz_2012-01-12_001

2013

In June 2010 a local newspaper
published an article concerning
mugging of a local entrepreneur Z.R.
He was quoted in the text and the
article was illustrated by his picture
from the hospital.

Appellate Court in
Warsaw

25 November 20134
Case file | ACa 854/13

On 13 March 2013 the court of
I instance (Regional Court in
Warsaw) ordered the
publication of apologies in the
newspaper and in the news
portal and a compensation of
5.000 PLN (approx. 1.200
EUR). The Warsaw Appellate
Court found that the intention of
the author were not defamatory
and decided that the publication
of apologies would be sufficient
and did not adjudicate the
compensation.

A Warsaw-based tabloid published in
August 2009 an article describing how
a person, K.D., (a horse entrepreneur)
was attacked by his son, who intended
to kill him. The article was illustrated
by a picture of the entrepreneur.

Appellate Court in
Warsaw

5 November 2013°
Case file ACa 127/13

On 30 October 2012, the
Regional Court in Warsaw
found that the article was
damaging to K.D.’s reputation
and that his picture was used
unlawfully. The court
adjudicated apologies on the
first page of the newspaper and
a sum of 25.000 PLN (approx.
5.000 EUR) of compensation.
The Warsaw Appellate Court
maintained the judgment.

On 30 June 2009 the tabloid Super
Express published an article
concerning the husband of D.S., who
committed suicide because of the fact
that his wife (D.S.) was cheating on
him.

Warsaw Appellate Court
21 May 2013°
Case file | ACa 1391/12

On 27 July 2012 the Warsaw
Regional Court found that the
article violated the reputation of
D.S. and ordered the
publication on the first page of
the daily an apology and the
payment of compensation in the
amount of 60.000 PLN (approx.
15.000 EUR). The Warsaw
Appellate Court maintained the
judgment but reduced the
compensation to 35.000 PLN
(approx. 9.000 EUR).

On 11 May 2009 Super Express

Appellate Court of

On 8 June 2012 the Regional

4 Available at: http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/content/$SN/154500000000503 | ACa 000854 2013 Uz 2013-

11-25 001

5 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$SN/154500000003003 VI ACa 000127 2013 Uz 2013-

11-05 002

6 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/154500000000503 | ACa 001391 2012 Uz 2013-05-

21 002

2



http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/content/$N/154500000000503_I_ACa_000854_2013_Uz_2013-11-25_001
http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/content/$N/154500000000503_I_ACa_000854_2013_Uz_2013-11-25_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_000127_2013_Uz_2013-11-05_002
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_000127_2013_Uz_2013-11-05_002
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000000503_I_ACa_001391_2012_Uz_2013-05-21_002
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000000503_I_ACa_001391_2012_Uz_2013-05-21_002

published an article describing how a
local doctor killed his wife, strangling
her with his own hands.

Biatystok
18 March 2013
Case file | ACa 874/12

Court in Olsztyn found a
violation of reputation and
adjudicated 50.000 PLN
compensation (approx. (12.000
EUR). The Biatystok Appellate
Court increased the
compensation to 100.000 PLN
(aprox. 25.000 EUR).

2014

In January and February 2013, a web
portal issued a number of articles in
which it described a guitar player,
Tomasz Lubart, as an actor in a sex
affair (pimping). His data and pictures
were available in the article.

Warsaw Appellate Court
23 December 20148
Case file | ACa 933/14

On 15 April 2014 the Regional
Court in Warsaw ordered the
portal to delete six articles from
the portal and ordered 25.000
PLN (approx. 5.000 EUR) of
compensation.

The Appellate Court in Warsaw
guashed the judgment and
found that there was no
reputation violation.

On 12 February 2012 a tabloid
published in its newspaper and
internet portal an article claiming that
M.R. is a gang boss involved in
serious criminal activity.

Warsaw Appellate Court
18 August 2014°

Case file VI ACa
1591/13

On 5 June 2013 the Regional
Court in Warsaw ordered
deleting from the articles
published online pictures of the
complainant and part of the text
referring to his criminal
activity. Ordered publication of
apologies on first page and
compensation amounting to
100.000 PLN (appox. 25.000
EUR). The Warsaw Appellate
Court maintained the judgment.

In January 2011 a local newspaper in
Bielsko-Biata published an article
illustrated with private photos of the
plaintiff D.M. The plaintiff is a local
official.

Katowice Appellate
Court

3 June 20141
Case file | ACa 279/14

On 29 November 2013 the
Bielsko-Biata Regional Court
ordered the publication of
apologies on the web site and in
the paper version of the
newspaper. The court also
ordered the images to be deleted
from the web version of the

7 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/150500000000503 | ACa 000874 2012 Uz 2013-03-

18 001
8 Available at:

https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/tabloid/154500000000503 | ACa 000933 2014 Uz 2014-12-23 001

° Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$SN/154500000003003 VI ACa 001591 2013 Uz 2014-

08-18 002

10 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/151500000000503 | ACa 000279 2014 Uz 2014-

06-03 002

3



https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150500000000503_I_ACa_000874_2012_Uz_2013-03-18_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/150500000000503_I_ACa_000874_2012_Uz_2013-03-18_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/tabloid/154500000000503_I_ACa_000933_2014_Uz_2014-12-23_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_001591_2013_Uz_2014-08-18_002
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_001591_2013_Uz_2014-08-18_002
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/151500000000503_I_ACa_000279_2014_Uz_2014-06-03_002
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/151500000000503_I_ACa_000279_2014_Uz_2014-06-03_002

articles. No compensation was
adjudicated. The Katowice
Appellate Court maintained the
judgment.

In June 2011 a football trainer was
arrested on account of corruption in
Polish league. One of the newspapers
published an article about his
detention

Warsaw Appellate Court
8 January 2014
Case file VI ACa 770/13

On 21 March 2013 the Regional
Court in Warsaw ordered the
publication of apologies on the
web page and a compensation
of 20.000 PLN (approx. 5.000
EUR).

The Warsaw Appellate Court
maintained the judgment.

2015

A film maker, Andrzej Zutawski,
published an autobiographic book. In
the book he revealed sexual relations
with an actress Weronika Rossati. She
lodged a complaint against the author
and the publisher for reputation
protection and claimed the facts
untrue.

Warsaw Appellate Court
22 May 2015%
Case file | ACa 1419/14

On 19 February 2014 the
Regional Court in Warsaw
found a violation of reputation
and ordered the publication of
apologies in different
newspapers. Both the author
and the publisher had to pay (in
total) 100.000 PLN (aprox.
25.000 EUR).

The Warsaw Appellate Court
maintained the judgment.

Z.M. is a child of a star. A gossip
portal published pictures of the child,
without the mother’s consent. The
mother lodged a complaint for
reputation and image protection.

Warsaw Regional Court
6 May 2015
Case file 111 C 906/14

The court adjudicated 10.000
PLN compensation (approx.
2.500 EUR).

A newspaper published an article
alleging that an art collector caused
the death of an activist fighting for
rights to a house.

Warsaw Appellate Court
17 June 2015%*

Case file VIA Ca
1047/14

On 2 April 2014 the Regional
Court in Warsaw found a
violation of reputation and
ordered a compensation of
25.000 PLN (approx. 5.000).
The Warsaw Appellate Court
guashed the judgment and
found that there was no

11 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/154500000003003 VI ACa 000770 2013 Uz 2014-

01-08 002
12 Available at:

http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/content/SN/154500000000503 | ACa 001419 2014 Uz 2015-05-22 001

13 Available at:

http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/SN/154505000000903 1lI C 000906 2014 Uz 2015-05-

06 001

14 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/154500000003003 VI ACa 001047 2014 Uz 2015-

06-17 002

4



https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_000770_2013_Uz_2014-01-08_002
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_000770_2013_Uz_2014-01-08_002
http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/content/$N/154500000000503_I_ACa_001419_2014_Uz_2015-05-22_001
http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000000903_III_C_000906_2014_Uz_2015-05-06_001
http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000000903_III_C_000906_2014_Uz_2015-05-06_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_001047_2014_Uz_2015-06-17_002
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154500000003003_VI_ACa_001047_2014_Uz_2015-06-17_002

violation of reputation

Gazeta Wyborcza (main Polish daily)
published an article about a TV
journalist Grzegorz Braun, alleging
that he was promoting fascism and
was mobbing journalists.

Warsaw Regional Court
28 April 2015%
Case file I Ns 24/15

The court ordered a publication
of apologies on the second page
of Gazeta Wyborcza. No
compensation was adjudicated.

2016

A.R. is a yoga teacher and has her own
yoga school. A news portal published
a movie on sects, where pictures of the
school, A.R. and other teachers of the
school were broadcasted in the movie.

Krakéw Appellate Court
31 May 2016
Case file | ACa 191/16

On 4 November 2015 the
Regional Court in Krakow
found violation of image and
reputation and ordered 20.000
PLN (approx. 5.000 EUR). The
judgment was maintained by
the Krakow Appellate Court.

A tabloid used pictures of L.G. and
R.G. taken from a social portal, to
illustrate an article about a murderer of
his wife.

L.G. and R.G. complaint that the
pictures were used illegally and
damaged their reputation.

Krakow Appellate Court
19 April 2016/
Case file I ACa 1826/15

On 1 October 2015 the
Regional Court in Krakow
found violation of reputation
and ordered the following
compensation: 30.000 PLN
(aprox. 7.500 EUR) for L.G.
and 8.000 PLN (approx. 2.000
EUR) for R.G.

In January 2016 a local internet news
portal published an article about police
corruption. The policeman J.T. and
M.M. lodged a complaint for damage
of reputation against the portal
publisher and the journalist, author of
the article.

Gdansk Regional Court
3 October 2016*®
Case file XV C 583/16

The Gdansk Regional Court
ordered the payment of
compensation in the amount of
2.000 PLN (approx. 500 EUR)
for each of the complainants.
The sum has to be paid in
solidarity by the author of
article and the publisher.

In mid-2013 a number of tabloids,
including Super Express published a
series of articles about two Monika
Gtodek and Janina Drzewicka, wives
of politicians that allegedly were
stealing fur from shops in the US.

Warsaw Regional Court
25 August 2016

Based on media
infromation

The Warsaw Regional Court

found violation of reputation

and adjudicated 150.000 PLN
(approx. 37.500 EUR) and to
publish apologies on the first
page of Super Express for a

15 Available at:

http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/SN/154505000000303 | Ns 000024 2015 Uz 2015-04-

28 001

16 Available at: https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/SN/152000000000503 | ACa 000191 2016 Uz 2016-

05-31 001
17 Available at:

http://orzeczenia.krakow.sa.gov.pl/content/akt$00201S0020ACaS$002018265002f15/152000000000503 | ACa

001826 2015 Uz 2016-04-19 001
18 Available at:

http://orzeczenia.gdansk.so.gov.pl/content/SN/151015000007503 XV _C 000583 2016 Uz 2016-10-03 001

5



http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000000303_I_Ns_000024_2015_Uz_2015-04-28_001
http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000000303_I_Ns_000024_2015_Uz_2015-04-28_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/152000000000503_I_ACa_000191_2016_Uz_2016-05-31_001
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/152000000000503_I_ACa_000191_2016_Uz_2016-05-31_001
http://orzeczenia.krakow.sa.gov.pl/content/akt$0020I$0020ACa$00201826$002f15/152000000000503_I_ACa_001826_2015_Uz_2016-04-19_001
http://orzeczenia.krakow.sa.gov.pl/content/akt$0020I$0020ACa$00201826$002f15/152000000000503_I_ACa_001826_2015_Uz_2016-04-19_001
http://orzeczenia.gdansk.so.gov.pl/content/$N/151015000007503_XV_C_000583_2016_Uz_2016-10-03_001

Both women opened reputation
proceedings against Fakt, Pudelek and
Super Express.

NOT FINAL
JUDGMENT

period of 30 days.




